
Co to jest marketing sensoryczny?
W dzisiejszym świecie, marketing odgrywa niezwykle ważną rolę. Jest on podstawą do tego, aby móc istnieć na rynku. Jeśli chcemy osiągnąć sukces, potrzebujemy do tego klientów. Aby ich mieć, konieczne jest ukazanie siebie i odpowiednie zaprezentowanie jak najszerszej grupie odbiorców.
W tym artykule skupimy się na marketingu, ale nieco innym. Wiele osób nie słyszało o nim, a jednak jest on w stanie zdziałać dosłownie cuda. Marketing sensoryczny jest dziś bohaterem numer jeden, którego weźmiemy pod lupę. Dokładnie zastanowimy się nad tym, czym jest, dlaczego warto go wybrać, oraz jakie są jego założenia i działania. Zapraszamy.
Czym jest marketing sensoryczny?
Jest to forma promowania danego produktu lub usługi, której celem jest działanie na podświadomość odbiorcy, jak również i na jego wszystkie zmysły. Wszystko w takim marketingu jest odpowiednio przemyślane, począwszy od gry świateł, poprzez muzykę, aż po odpowiedni zapach. W marketingu szeptanym, dana marka chce dać klientowi możliwość skojarzenia jej, poprzez odpowiednie bodźce. Tutaj natomiast, istotny jest każdy, najmniejszy nawet element i szczegół.
Celem marketingu sensorycznego, jest zadziałanie na klienta poprzez zaangażowanie do tego zmysłów. W zależności od sytuacji, od miejsca, czy od oferowanego produktu, można działać na jeden zmysł, ale można również wykorzystać kilka z nich. Jedno jest pewne – marketing szeptany jest niezwykle korzystny i bardzo skuteczny. Niesie on ze sobą to, na czym klientowi zależy najbardziej, czyli osiągnięty, zamierzony efekt.
Działanie na zmysł wzroku
Wzrok jest bez wątpienia tym zmysłem, dzięki któremu możemy doświadczyć tak naprawdę najwięcej. Dzięki niemu właśnie, możemy zobaczyć dany produkt, obejrzeć konkretne wnętrze, zwrócić uwagę na światło, dodatki, dekoracje, oraz na wszystko to, co możemy dostrzec oczyma. Wzrok wykorzystujemy niemal cały czas. Sięgając jednak po dane rozwiązania, to właśnie zmysł wzroku działa na nas pierwszorzędnie. To od niego w dużej mierze zależy, czy na konkretny produkt zwrócimy uwagę, czy też nie.
Działanie na zmysł dotyku
Choć samym zmysłem wzroku, niewiele byśmy osiągnęli, to jednak w połączeniu z dotykiem, możemy zdziałać naprawdę dużo. Jeżeli coś widzimy, a do tego mamy możliwość, by tego dotknąć, to bez wątpienia zwiększa to atrakcyjność danego towaru. W tej kwestii na przykład zakupy stacjonarne, są lepsze od internetowych. Oprócz tego, że możemy coś zobaczyć w sklepie tradycyjnym, to dodatkowo możemy też tego dotknąć. Jeśli na przykład kupujemy bluzkę, wizualnie może nam się ona bardzo podobać, ale zazwyczaj w momencie, gdy ją dotkniemy, uzmysławiamy sobie z jakiego materiału jest uszyta, czy jest przyjemna w dotyku, czy jest rozciągliwa. Dotyk w marketingu sensorycznym, odgrywa dość istotną rolę.
Działanie na zmysł zapachu
W marketingu sensorycznym działając zmysłem zapachu, mówimy o aromarketingu lub marketingu zapachowym. Nie chodzi tutaj jedynie o lokalizacje, w których sprzedajemy perfumy. Chodzi o wszystkie te miejsca, w których możemy stworzyć przyjemną atmosferę, wraz z odpowiednio dostosowanym do tego zapachem. Często, dany zapach kojarzy nam się z konkretną marką, sklepem, a także odpowiednią firmą. Wchodząc do danego miejsca, zachwycamy się danym zapachem, który zachęca nas jeszcze bardziej do tego, by w takim sklepie pozostać jak najdłużej.
Działanie zmysłem smaku
Zmysł smaku wykorzystywany jest najrzadziej, gdyż tutaj w grę wchodzi jedynie promowanie miejsc, które oferują jedzenie. Marketing sensoryczny z wykorzystaniem smaku, daje możliwość promowania restauracji, kawiarni i innych miejsc w których możemy czegoś spróbować. Jeśli klient ma możliwość skosztowania czegoś, co można dostać w sklepie, to chętnie próbuje. Z pewnością zyska w ten sposób informację dotyczącą tego, czy jedzenie jest dobre, oraz czy warto to miejsce odwiedzić. Aby restauracja przynosiła zyski, miała klientów i cieszyła się powodzeniem, najpierw trzeba ją wypromować i pokazać, że to właśnie w niej zaspokoimy swoje kubki smakowe. Poprzez taki marketing, jest to jak najbardziej możliwe.
Działanie na zmysł słuchu
Choć zmysł słuchu jest najtrudniejszy w przekazie, bowiem każdy z nas słucha innej muzyki. Jednak to właśnie ta muzyka, bardzo często jest jedną z najlepszych i najbardziej skutecznych form reklamy, jakie możemy zastosować, by przyciągnąć do siebie klientów. Muzyka wydobywająca się z głośników stanowi balsam dla duszy, dlatego też w każdym praktycznie miejscu, warto na nią postawić.
Marketing sensoryczny to bardzo dobry wybór. Dlatego też, jesteśmy przekonani o tym, że jest on w stanie pomóc każdej firmie w osiągnięciu zamierzonego celu.
Może Ci się spodobać

Ile zarabia influencer?
15 kwietnia 2022
Jesieniary i jesieniarze w social mediach
9 listopada 2020
Jeden komentarz
OKSiki
Marketing sensoryczny najogólniej rzecz ujmując, to zapach który kojarzy się nam z konkretną marką. …ale to chyba wszystko. Zapach sam w sobie niewiele ma wspólnego z marketingiem, nie licząc właśnie tego drobnego aspektu relacji maka – konsument.