Czy zapach można wykorzystać w marketingu?
Zdecydowanie tak! Odwołanie się do zmysłów to jedna z lepszych technik marketingowych. Zapach uruchamia wyobraźnię, przywołuje wspomnienia, wpływa kojąco na stan umysłu i ciała.
No tak, ale w jaki sposób wykorzystać go np. w kampanii telewizyjnej albo radiowej?
Otóż można tego dokonać, poprzez odpowiednią sugestię, właściwe ukierunkowanie widza bądź słuchacza. Zapach zacznie się roznosić w otoczeniu nawet jeśli nie będzie w rzeczywistości wyczuwalny. Możemy się przenieść gdziekolwiek zapragniemy… Zwłaszcza dzisiaj, kiedy jesteśmy ogarnięci paraliżującym strachem epidemii, odwołanie się do wyobraźni widza, do jego wspomnień nabiera zupełnie innego wymiaru…
Jaki zapach jest dla nas najlepszy?
To już kwestia zupełnie indywidualna… Dla jednej osoby będzie to zapach lasu, łąki. Przywołanie wspomnień z dzieciństwa – okresu najbardziej beztroskiego, ukochanego i wspaniałego. Przeniesienie się do bezpiecznej przystani, gdzieś gdzie ludzie mogli być razem na łonie natury, wspólnie spędzając radosny czas…
Ktoś inny, kochający zapach cytrusów – na samo wspomnienie o nich – przeniesie się oczyma wyobraźni do radosnego przeżywania Świąt Bożego Narodzenia. Obok zapachu pomarańczy i mandarynek pojawi się korzenna woń wypiekanych pierniczków J… Tak, tak – właśnie tak niewiele potrzeba, aby jedna myśl, przywołała cudowne wspomnienia. A te z kolei – zaprowadzą Nas dalej – w świat przyjemnych i ciepłych doznań…
Dla kogoś innego będzie to obraz ulubionej aktorki, reklamującej ukochaną linię perfum. Można przytoczyć wspaniałą Cate Blanchett, z którą jednoznacznie kojarzą się perfumy Giorgio Armani Si Passione, zjawiskową Julię Roberts reklamującą wyjątkowe perfumy marki Lancôme La vie est belle, które promowane są jako “definicja szczęścia”, Charlize Theron będącą twarzą J’adore Dior lub dla odbiorców nieco młodszego pokolenia Rihannę i jej perfumy Reb’l Fleur.
Uruchomienie wyobraźni poprzez zapach perfum
Trudno oddać za pomocą obrazu coś tak ulotnego i wyjątkowego jak zapach perfum. A jednak znanym i pięknym aktorkom udało się to wielokrotnie. Wystarczy tylko wspomnieć, aby dookoła roztoczyła się woń zmysłowych aromatów, a wraz z nią obraz biznesowych spotkań, lunchy, radosnych powitań przy porannej kawie. Dla każdego będzie oznaczało to coś innego, ale z pewnością zapach będzie się wiązał z bliskością, do której obecnie tak bardzo tęsknimy…
Reklama perfum bardzo często przepełniona jest urokiem dążenia do wolności i radości życia. Dlatego każdy z Nas chętnie identyfikuje się z określoną marką i proponowanym przez nią stylem życia. Niezależnie od sytuacji w jakiej reklama została zrealizowana, czy to w luksusowym pałacu, czy na dachu wieżowca, wszędzie towarzyszą jej określone skojarzenia i uczucia, a one są najważniejsze.
Perfumy stanowią także możliwość wyrażenia własnej osobowości, dlatego każdy dobiera je indywidualnie. Kobiety na ogół pragną spontaniczności, przy jednoczesnym podkreśleniu ich uroku i kobiecości. Chętnie sięgają po zapachy utożsamiane z pełną witalności, wesołą i promienną optymistką, która spełnia się w codziennym życiu i realizuje swoje marzenia. Natomiast mężczyźni znacznie częściej odwołują się do elegancji, męskości i pewności siebie. Sięgają po zapachy mocne, wyraziste i kojarzone z pewnego rodzaju wyrafinowaniem.