
Kolory w marketingu – czyli jak chcesz się kojarzyć swoim klientom?
Na pewno zdajesz sobie sprawę, że kolory, który używają marki w swoich identyfikacjach wizualnych na całym świecie nie są dziełem przypadku. Przeprowadzono na ten temat niezliczoną ilość badań, testów konsumenckich i publikacji. Okazuje się, że kolory i ich połączenia budzą określone skojarzenia w odbiorcach. Firmom zależy na tym, żeby te skojarzenia były określonego rodzaju – jedne chcą być odczytywane jako nowoczesne, inne jak firmy z długoletnią tradycją, jedne jako oferta dla osób młodych, inne dla starszych. Wszystko ma znaczenie, a kolor jest bardzo mocnym czynnikiem, dzięki którym marka staje się kojarzona. Wszyscy znamy kolor Coca Coli, prawda? Mówiąc Bank ING, widzimy pomarańczowy. Wybór koloru marki to ważna sprawa, zostanie on z nami na długo, jeśli nie na zawsze.
Kolor niebieski.
Bardzo często marki wybierają go na swój kolor. Kojarzy się z zaufaniem, solidnością, statecznością. Przywołuje uczucie ładu, ciszy, idealnego porządku. Odczytuje się go jako bezpieczny i spokojny. Mają go w swoich logotypach wielkie marki takie jak: Facebook, Dell, Volkswagen, PZU.
Niebieski jednak nie będzie dobrym kolorem dla marek związanych z gastronomią i jedzeniem. Mówi się, że to jedyny kolor, który osłabia apetyt, ponieważ w naturze nie występuje jedzenie w tym kolorze.
Kolor żółty.
Tutaj jest rzecz ciekawa, bo z jednej strony kojarzony jest ze słońcem, przyjaźnią, radością, a jednocześnie jest kolorem ostrzegawczym. W przyrodzie występuje często wtedy, jeśli coś jest trujące czy niebezpieczne. Jest dynamiczny i dobrze przyciąga uwagę, ale nie należy z nim przesadzać, może go być niewiele. Można również stosować jego łagodniejsze wersje – musztardową, pastelową.
Warto go stosować, jeśli chcemy coś podkreślić, zwrócić na coś uwagę. Często jest również używany w branży motoryzacyjnej, ponieważ podkreśla prędkość i klasę.
Kolor zielony.
Zielony przywodzi na myśl naturę, ekologię, środowisko, pobudza także kreatywność. Jest często wykorzystywany w branżach kojarzących się z ekologią i przyjaznych środowisku.
Dobrze jest go użyć do podkreślenia jakiegoś przedmiotu, bo badania mówią, że jeśli zielony przedmiot występuje na białym tle to lepiej go zapamiętamy.
Zielony również budzi zaufanie i podbija wiarygodność marki.
Kolor pomarańczowy.
Pomarańcz to impuls, radość. Jest często wykorzystywany przez branże związaną z aktywnością fizyczną, ale także z zakupami, bo wzmaga w nas szybkość podejmowania decyzji.
Przez klientów pomarańczowy odczytywany jest jako pozytywny, optymistyczny, energetyczny, a także kojarzący się z wytrzymałością i siłą, solidnością.
Kolor czerwony.
To bardzo mocny kolor, kojarzony zarówno z miłością, uczuciami, pasją jak i z ostrzeżeniem – na przykład w ruchu drogowym. Postrzega się go jako nowoczesny, bardzo zwracający uwagę, podkreślający komunikat. Dobrze jest użyć go, gdy chcemy podkreślić aktywność, działanie, komunikację, fascynację.
Kolor czarny.
Czerń jest elegancka, luksusowa, nie nudzi się, jest kolorem nie rzucającym się w oczy, a jednocześnie podkreślającym. Kolor czarny to klasyka, służy do reklamy prestiżowych produktów. Marki, używające czarnego to między innymi Chanel, Hugo Boss, Puma, Nike.
Kolor fioletowy.
Podkreśla unikatowość, nieszablonowość. Można go wykorzystać przy markach niszowych. Kojarzy się też z luksusem, wysokim statusem majątkowym.
Są kolory, które bardziej lubią mężczyźni – czarny, niebieski, zielony, za to nie bardzo tolerują pomarańczowy, brązowy, fioletowy. Kobiety zaś nie lubią szarego, pomarańczowego i brązowego, a lubią niebieski, fioletowy, i zielony.
Może Ci się spodobać

Czy marketing sensoryczny w erze pandemii ma sens?
10 kwietnia 2021
Na co należy zwrócić uwagę stosując marketing sensoryczny?
8 listopada 2019
Jeden komentarz
Erni
Działanie na zmysły ma większe znaczenie i skuteczność niż się wszystkim wydaje. A wykorzystanie kolorów jest tu najłatwiejsze i najważniejsze