Koszt marketingu sensorycznego
Kto by pomyślał, że zapach, dźwięk czy smak może wpływać na decyzje zakupowe klienta. Jednak tak się dzieje i jak się okazuje w bardzo dużym stopniu, ma to wpływ na jego zakupy. Wpływem na zmysły zajmuje się marketing sensoryczny, który właśnie wykorzystuje niektóre czynniki, aby przyspieszyć bądź zwiększyć szanse na zakup danego produktu lub usługi przez klienta, jednak jaki jest koszt marketingu sensorycznego? I w jaki sposób on działa?
Co to jest marketing sensoryczny?
Marketing sensoryczny to podejmowanie działań promocyjnych, które polegają na oddziaływaniu na podświadomość konsumenta oraz na jego zmysły. Wszystkie podejmowane działania są wcześniej dokładnie przemyślane i dopasowane do panującego klimatu. Na przykład w przypadku sklepu może to być odpowiedni wystrój i panujący tam klimat, stworzony po to by wzbudzić w kliencie odpowiednie odczucia i skojarzenia z promowaną marką. Marketing sensoryczny jest stosowany po to by wywoływać u klienta odpowiednie odczucia powodowane oddziaływaniem na jego zmysły. Można wpływać na każdy z nich.
Marketing sensoryczny i jego wpływ na zmysły
Marketing sensoryczny może wpływać na każdy zmysł, jednak nie w takiej samej intensywności.
1. Wzrok – na wzrok można oddziaływać najmocniej i można to robić poprzez:
-
- Opakowanie produktu – jeśli będzie ono kolorowe, będzie miało niecodzienny kształt i chwytliwą nazwę, w bardzo mocny sposób będzie przykuwało ono uwagę klienta.
- Światło – sklepy powinny być odpowiednio doświetlone, a produkty wyeksponowane.
- Wystrój wnętrz- to również ważny element, który wpływa na odczucia klienta, powinien zostać dopasowany do tematycznie do oferowanego towaru.
Jak widać na wzrok można oddziaływać w bardzo różny sposób jednak nie jest on rozwijany najsilniej. Zwykle dlatego, że celem marketingu sensorycznego jest wpływanie na podświadomość klienta tak, aby on sam do końca o tym nie wiedział.
2. Zapach – zapach jest silnie wykorzystywanym zmysłem w marketingu. Została mu nawet nadana odrębna nazwa aromarketing. Polega on na aromatyzowaniu pomieszczeń, sklepów lub biur. Jego celem jest stworzenie przyjemnej atmosfery i odczuć w kliencie. To także chęć utrwalenia w kliencie pozytywnych odczuć na temat firmy. Jak pokazują badania większość osób zapamiętuje daną firmę właśnie po miłym zapachu niekiedy nawet utożsamia ją z profesjonalizmem i prestiżem. Oczywiście nie stanie się to w momencie, kiedy przedsiębiorstwo będzie używało obojętnie jakich zapachów. Musi to zostać wcześniej dokładnie przemyślane i dopasowane do nieświadomych potrzeb konsumenta.
3. Smak – kolejnym zmysłem jest smak, który najczęściej wykorzystują ekskluzywne restauracje. Smak musi kojarzyć się z przyjemnością w przeciwnym razie może dojść do sytuacji, gdzie szansa na zainteresowanie produktem całkowicie przepadnie. Jak się okazuje na smak wpływają też reklamy. Każdy pamięta reklamę słynnej Nutelli, gdzie wesoła rodzina siada razem do śniadania i spożywa śniadanie. To wszystko wpływa na zainteresowanie produktem.
4. Słuch – to właśnie słuch jest najbardziej rozwijaną formą w marketingu szeptanym. Niestety jest to jeden z najtrudniejszych sposobów, ponieważ każdy klient może mieć inny gust muzyczny i dodatkowo należy tutaj zwrócić uwagę na jego samopoczucie, pora dnia i pogoda, ponieważ one też mają bardzo duży wpływ na odbiór bodźców dźwiękowych. Trzeba w tym przypadku postępować bardzo ostrożnie. Jednak jaki jest koszt marketingu sensorycznego?
Jaki jest koszt marketingu sensorycznego?
Koszt marketingu sensorycznego zależy od pewnych czynników i jego ceny mogą się mocno różnić. Wszystko tak naprawdę zależy od zastosowanej technologii, liczby lokalizacji czy długości kontraktu. Można jednak uśrednić, że koszt marketingu sensorycznego będzie następujący. Cena dostarczenia muzyki, będą to granice od 50 do 200 złotych, natomiast zapachu to już cena od 100 do 500 zł. Wizualizacje są już wyceniane indywidualnie, ponieważ tutaj trzeba kupić już specjalistyczny sprzęt. Warto jednak zastanowić się nad wprowadzeniem takich działań do swojego przedsiębiorstwa, ponieważ jak pokazują badania, odpowiednio przeprowadzone mogą zwiększyć wzrost sprzedaży nawet o 38 procent. Dlatego też koszt marketingu sensorycznego, na pewno się zwróci.