Marketing sensoryczny

Zagrożenia marketingu sensorycznego

Technika marketingu sensorycznego jest niezwykle popularna i chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców. Działanie tej metody jest niezwykle proste, a klienci poddają się jej często nieświadomie. Ich emocje biorą górę nad rozsądkiem, a w koszyku zakupowym ląduje kolejny produkt. Jak działa marketing sensoryczny i czy zakupy pod wpływem impulsu są zagrożeniem dla przeciętnego konsumenta i jego portfela?

Magia zmysłów

Marketing sensoryczny nie jest skomplikowaną metodą sprzedażową. Wręcz przeciwnie: polega on na wykorzystaniu podstawowych zmysłów człowieka w celu zachęcenia go do konkretnego produktu lub usługi. Marketing sensoryczny silnie oddziałuje na emocje odbiorcy. Sprawia, że podczas zwykłego procesu zakupowego w głowie konsumenta roi się od odczuć i skojarzeń dotyczących określonego produktu, miejsca, producenta, a także dystrybutora.

Profesjonalny marketing sensoryczny angażuje wszystkie zmysły w celu zdobycia sympatii konsumenta. Zachęcać ma nie tylko sam produkt, ale również otoczenie i aranżacja, z którymi styka się konsument. Istotne jest, aby dopasować wszystkie pobudzające elementy do potrzeb grupy docelowej. System ten stosowany jest nie tylko w branży handlowej, ale również lokalach gastronomicznych czy gabinetach odnowy.

Zakup od pierwszego wejrzenia

Wzrok to zmysł najsilniej oddziałujący na człowieka. Spojrzenie przykuwają elementy charakterystyczne: kolory, aranżacja wnętrza oraz światło. Kompozycja nie powinna być jednak przypadkowa. Istnieje wiele skojarzeń – pozytywnych i negatywnych – odnoszących się do samych barw:
a) Czerwień – działa energetyzująco, kojarzy się z dobrą zabawą i słodyczą – skutecznie wysuwa dany obiekt na pierwszy plan.
b) Granat i turkus – to kolory eleganckie, przywodzące na myśl profesjonalizm i sukces – przyciągają osoby zdecydowane, lubiące podejmować korzystne decyzje.
c) Oranże i niebieskości – kojarzą się z dobrymi uczuciami, wpływającymi na spontaniczne podejmowanie decyzji.
d) Pastele – łagodne żółcie, błękity, róże i fiolety rozbudzają ciekawość i ośrodek przyjemności odpowiedzialny za spokój i wyciszenie. Przemawiają do większości konsumentów.

Najbardziej interesujące aranżacje są dobrze widoczne i oświetlone np. światłem punktowym. Na uwagę zasługuje również sposób prezentacji: fantazyjne ozdoby, chwytliwe slogany, makiety i wystrój wnętrza (motyw przewodni, nawiązanie przedmiotu do tematyki).

Dźwięki sprzedaży

Upodobania muzyczne są różne, jednak na efektywność sprzedaży ma wpływ jej określony rodzaj. Dopasowuje się ją np. do sezonu, otoczenia oraz grupy docelowej. Muzyka towarzysząca konsumentom podczas zakupów lub w restauracji powinna swoim spokojnym tempem łagodzić obyczaje. Często są to delikatne i wyciszające utwory tła (np. szum morza). W miejscach eleganckich stawia się na muzykę klasyczną lub jazz.

Przedsiębiorcy branży sprzedażowej sięgają równiej po bardziej energiczne rodzaje muzyki. Według badań ankietowych żywsze rytmy spotykane są przede wszystkim w supermarketach, sklepach odzieżowych i muzycznych. Gatunki muzyczne zachęcające do zakupów w tych miejscach to m.in. pop, house i dance. W niektórych przypadkach wykorzystuje się muzykę lub głosy znanych lektorów, mające obudzić pozytywne skojarzenia dotyczące marki.

Zachęta dla dotykalskich

Opuszki palców dłoni to najczulsze receptory dotyku. Przy ich pomocy człowiek jest w stanie określić nie tylko kształt i ciężar przedmiotu, ale również jego fakturę i temperaturę. Potrzeba dotknięcia danego przedmiotu jest naturalna i często podświadoma. Odbiorcy często sięgają po określony produkt, by przekonać się o jego jakości. Obiekty przyjemne w dotyku i wykonane ze szlachetnych materiałów wskazują na ekskluzywność wyrobu.

Zmysł dotyku potrafi powiązać badane przedmioty z konkretnymi odczuciami. Obłe kształty wprowadzają uczucie harmonii, spokoju i bezpieczeństwa. Pękate przedmioty kojarzą się również ze słodyczą. Zaokrąglenia są charakterystyczne dla produktów dziecięcych.

Natomiast duża ilość kantów przywodzi na myśl dynamiczne rozwiązania. Z ostro wykończonymi obiektami kojarzą się przede wszystkim: nowoczesność, technologia, a także zmienne trendy modowe.

Kiedy węch wodzi na pokuszenie

Zastosowanie aromamarketingu również wpływa na wizerunek marki. Nuty zapachowe dopasowywane są przede wszystkim do specyfikacji obiektu oraz odwiedzających. O ile w lokalach gastronomicznych można z łatwością uzyskać oczekiwany efekt, o tyle branże sprzedażowe muszą bardziej się przyłożyć.

Konsumenci lubią, kiedy towarzyszą im przyjemne zapachy – o dziwo, wcale nie muszą być wyraziste – ważne by działały na wyobraźnię. Ciężkie aromaty (np. piżmo) kojarzą się luksusem, prestiżem, a także… z płcią przeciwną. Delikatność i świeżość cenią sobie przede wszystkim kobiety, a energetyzujące zapachy: użytkownicy klubów fitness. Do wydatków namawiają również zapachy sezonowe np. świąteczne przyprawy korzenne czy zimowa gorąca czekolada.

Przez żołądek do serca

Od zawsze wiadomo, że to właśnie smak podbija serca. Chociaż kojarzy się on przede wszystkim z gastronomią, branża handlowa również nauczyła się z niego korzystać. Na zmysł smaku działają więc darmowe próbki produktów (degustacja) czy ustawiona w widocznym miejscu miseczka słodkości dla klientów.

Sztuka perswazji czy zagrożenie?

Część konsumentów uważa marketing sensoryczny za pewnego rodzaju próbę manipulacji. Nie jest to do końca prawda: człowiek jest podatny na działanie bodźców zewnętrznych, zwłaszcza tych, które uznaje za przyjemne. Nie można uznać za zbrodnię czegoś, co sam organizm uznaje za niezbędne.
Nic więc dziwnego, że sposób ten jest tak często wykorzystywany. Co więcej: niektórzy specjaliści od marketingu potrafili przeobrazić zwykłą „sztuczkę” w prawdziwą magię, a ta, jest z kolei bardzo ceniona wśród konsumentów.

Marketing zmysłowy odnalazł się również w branżach sprzedażowych e-commerce. Przedsiębiorcy stawiają nie tylko na aspekty wizualne i dźwiękowe witryn, ale również na darmowe próbki swoich produktów wysyłanych do klientów.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *